CA: Spoturile filmelor, de rând cu produsele audiovizuale, ar putea fi reglementate din perspectiva neadmiterii conținutului ce ar afecta negativ minorii

Consiliul Audiovizualului (CA) ar putea introduce reglementări cu privire la neadmiterea scenelor cu impact negativ asupra minorilor și în cazul spoturilor de promovare a filmelor la posturile de televiziune. Intenția a fost expusă de membrii Consiliului în cadrul ședinței de marți, 2 martie, după examinarea unei petiții a Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) care viza promo-ul producției cinematografice „Sprinter”, difuzat la Jurnal TV.  

Potrivit petiționarului, spotul cu durata aproximativă de două minute a inclus „multiple scene sângeroase și violente, nudități, care pot afecta dezvoltarea fizică, mintală sau morală a minorilor”. În textul plângerii se mai menționează că „acest promo a fost difuzat de mai multe ori pe zi în timpul de maximă audiență, fără a fi însoțit de niciun semn de avertizare”. 

În scrisoarea adresată CA, compania Reforma Art, fondatoarea postului de televiziune Jurnal TV, a solicitat respingerea petiției CJI pe motiv că opiniile formulate „nu corespund întocmai adevărului și se bazează pe o interpretare eronată a actului normativ”, iar autorul petiției ar face „o confuzie între programele audiovizuale și spoturile de promovare a acestor programe”. 

Membrii Consiliului au afirmat în schimb că ar fi cazul să opereze noi modificări la Regulamentul privind conținuturile audiovizuale, astfel ca furnizorii de servicii media să fie obligați să afișeze semnul de avertizare în scopul limitării răspândirii informației cu impact negativ asupra copiilor nu doar la difuzarea programelor audiovizuale, dar și la promo-urile producțiilor cinematografice.

„Chiar dacă un promo nu este un program audiovizual, nu este admis ca în cadrul serviciilor audiovizuale în orele de maximă audiență să fie permise conținuturi care ar prejudicia capacitatea psiho-emoțională a minorilor”, a argumentat Iulian Roșca, membru CA

Opinia sa a fost susținută și de Dragoș Vicol, care a precizat că „indiferent de forma de comunicare (film, reportaj sau spot simplu) efectele sunt aceleași și postul de televiziune are obligațiuni egale”. 

„În contextul în care noi, ca autoritate, dorim să monitorizăm și promo-urile la capitolul respectării legislației cu privire la neadmiterea violenței, nudității ce pot afecta dezvoltarea fizică, mintală și morală a minorilor, aș propune să revizuim Regulamentul privind conținuturile audiovizuale și să includem un punct separat ce ar viza promo-urile astfel ca acestea să nu conțină imagini care ar afecta minorii”, a declarat membra CA Lidia Viziru.

Propunerea a fost susținută de membrii CA drept „o modalitate de a admite și sancționa eventuale abateri din perspectiva nerespectării deciziei Consiliului”. Din lipsa unei asemenea prevederi în prezent, petiția CJI a fost respinsă. 

Sursa foto: Captură video / privesc.eu

Social Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *