ITV, notificat de CJI pe marginea unei producții cinematografice cu impact negativ asupra copiilor

ITV, notificat de CJI pe marginea unei producții cinematografice cu impact negativ asupra copiilor

Prin intermediul Platformei T(V)E Privește!, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a fost sesizat de un telespectator despre faptul că pe data de 9 septembrie, la postul de televiziune ITV, în orele dimineții (ora 9:40-11:00), a fost difuzată o producție cinematografică, conținutul căreia a inclus o serie de secvențe ce pot afecta dezvoltarea fizică, mintală sau morală a minorilor. Mai exact, potrivit sesizării, conținutul difuzat a reflectat „acte de violență bazate pe spiritism, misticism, sinucideri în lanț și omucideri”.  Pe acest caz, CJI a expediat o notificare în scris companiei Media Pro Group, fondatoarea postului de televiziune ITV cu solicitarea de a clarifica dacă faptele semnalate sunt adevărate.  Menționăm că, la recepționarea unei sesizări cu privire la abateri în premieră, Centrul pentru Jurnalism Independent trimite notificări redacțiilor vizate pentru a fi…
Read More
O ediție a emisiunii „24 Frontline” de la Moldova 1, în vizorul telespectatorilor pentru clasificarea eronată a programului

O ediție a emisiunii „24 Frontline” de la Moldova 1, în vizorul telespectatorilor pentru clasificarea eronată a programului

La 24 septembrie, prin intermediul Platformei T(V)E Privește!, CJI a fost sesizat de o telespectatoare nemulțumită de unele secvențe difuzate în cadrul emisiunii „24 Frontline” la postul Moldova 1. În sesizare se menționează că pe post au fost puse secvențe cu „tineri alcoolizați, ce aveau fața/brațele însângerate, persoane care consumau tutun”. Telespectatoarea a mai menționat că programul a fost difuzat după ora 22:00, iar în timpul difuzării emisiunii a fost afișată avertizarea „interzis copiilor sub 15 ani”.  Potrivit conceptului emisiunii, „24 Frontline” este un documentar de tip reality show despre munca serviciilor de urgență din Republica Moldova. Echipa de filmare însoțește angajații Poliției și lucrătorii serviciului medical de urgență oriunde sunt solicitați, relatând ceea ce are loc pe teren. Realizatorii emisiunii prezintă pe micile ecrane ceea ce li se întâmplă…
Read More
Reportajul despre Fundația de caritate „Miron Șor” la TV6 nu constituie o încălcare a normelor jurnalistice

Reportajul despre Fundația de caritate „Miron Șor” la TV6 nu constituie o încălcare a normelor jurnalistice

Într-o sesizare depusă pe Platforma T(V)E Privește!, Centrul pentru Jurnalism Independent a fost întrebat dacă reportajul „Premii pentru succese școlare” („Награда за успех”), difuzat în buletinul de știri „Время Новостей” (în l. română, „Ora știrilor”) de la ora 21:00, la postul TV6, „poate fi considerat cu tentă publicitară ascunsă”. În notificare, telespectatorul menționează că în subiect se relatează despre o tradiție mai veche a Fundației de caritate „Miron Șor” de a acorda premii speciale celor mai buni elevi pentru rezultate bune la învățătură și purtare exemplară, inițiativa aparținând fostului primar de Orhei, Ilan Șor”. În opinia sa, prin acest subiect ar fi fost făcută publicitate politică Partidului Ilan Șor și Fundației de caritate „Miron Șor”. În urma analizei de conținut s-a constatat că materialul difuzat nu încalcă în niciun fel prevederile legale.…
Read More
Reportaje lipsite de etică și corectitudine jurnalistică la NTV Moldova, sesizate de telespectatori

Reportaje lipsite de etică și corectitudine jurnalistică la NTV Moldova, sesizate de telespectatori

Mai multe sesizări ale telespectatorilor, depuse pe Platforma T(V)E Privește! la sfârșitul lunii august, invocă încălcări ce țin de etica și corectitudinea jurnalistică în cadrul emisiunilor informative la postul NTV Moldova, precum și asigurarea dreptului cetățenilor la informație veridică și imparțială. În plângerile lor, consumatorii media citează prevederi ale Codului serviciilor media audiovizuale, potrivit cărora, în cadrul emisiunilor de ştiri şi dezbateri trebuie să fie asigurate imparțialitatea, echilibrul și favorizată libera formare a opiniilor „prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie”. În unul dintre subiectele vizate - „Se așteaptă un nou val de ridicare a prețurilor” - (buletinul de știri de la ora 21:00, ediția de limbă rusă), difuzat pe 19 august, se relatează despre unele pronosticuri privind scumpirile din toamnă, anunțate de către prim-ministra Natalia Gavrilița în…
Read More
Reportajul despre o brutărie din Cahul, difuzat la Jurnal TV, în limitele prevederilor legale cu privire la publicitatea comercială

Reportajul despre o brutărie din Cahul, difuzat la Jurnal TV, în limitele prevederilor legale cu privire la publicitatea comercială

Recent, într-o sesizare depusă pe Platforma T(V)E Privește!, un telespectator întreba dacă reportajul „Pâine ca la mama acasă, la Cahul”, difuzat în buletinul de știri de la ora 19:00 (cu reluare la 23:00) la postul Jurnal TV pe 20 august, „poate fi considerat cu tentă comercială”.  În notificare, consumatorul media menționa că subiectul a fost realizat la o brutărie locală, fiind „prezentate muncitoarele care coc pâine, colaci, chifle și alte produse de panificație după o rețetă specială, moștenită de la bunicuțe”. În opinia sa, „prin acest subiect au fost promovate produsele unei brutării locale din Cahul și redacția ar fi trebuit să marcheze corespunzător această informație.” În urma analizei de conținut s-a constatat că materialul difuzat se încadrează în limitele prevederilor legale. Codul serviciilor media audiovizuale definește comunicarea audiovizuală cu conținut comercial…
Read More
„Secretele puterii” de la Jurnal TV: între „emisiune dedicată doar învinuirilor” și „poziție în dezacord cu politica editorială a postului”

„Secretele puterii” de la Jurnal TV: între „emisiune dedicată doar învinuirilor” și „poziție în dezacord cu politica editorială a postului”

Compania Reforma Art, fondatoarea postului Jurnal TV, respinge învinuirile din sesizarea unui telespectator care, prin intermediul Platformei T(V)E Privește!, a semnalat încălcări ale normelor de etică și deontologie profesională, implicit neasigurarea dreptului la replică persoanelor vizate în cadrul emisiunii „Secretele puterii”, ediția din 30 iunie. Într-un răspuns expediat Centrului pentru Jurnalism Independent, redacția declară că „cele insinuate nu corespund adevărului”, iar autorul sesizării și-ar expune „dezacordul cu politica editorială a postului și cu faptul deconspirării de ilegalități”, urmărind „sancționarea postului și pedepsirea pentru viziunile expuse de invitați și poziția civică a acestora, doar că aceste fapte atentează vădit asupra libertății de exprimare și astfel de acte trebuie să fie combătute vehement de oricare din instituții sau autorități”. Potrivit autorului sesizării, în cadrul emisiunii au fost aduse mai multe învinuiri - …
Read More
Scenele de violență fizică și psihică la postul TV8, raportate cu rea-intenție?

Scenele de violență fizică și psihică la postul TV8, raportate cu rea-intenție?

AO „Media Alternativa", deținătoarea de licență a postului de televiziune TV8, infirmă cele expuse în sesizarea unui telespectator care,  prin intermediul „Platformei T(V)E Privește!”, a semnalat difuzarea a două filme cu încălcarea criteriilor de clasificare a programelor audiovizuale. Într-un răspuns expediat Centrului pentru Jurnalism Independent, redacția declară că, de fapt, pe post au fost puse versiunile televizate, și nu cele cinematografice; respectiv, scenele de violență nu au fost prezente în conținutul televizat. Postul TV8  califică notificarea respectivă drept nefondată și rău-intenționată. Menționăm că, potrivit telespectatorului, la data de 11 iunie și 06 iulie curent, în orele amiezii (intervalul 12:00-14:00), la postul de televiziune TV8  au fost difuzate producții cinematografice ce au inclus secvențe de violență, ce pot avea impact negativ asupra copiilor. Prima sesizare se referă la difuzarea filmului artistic…
Read More
NTV Moldova și Primul în Moldova, sancționate pentru dezinformare și atribuirea unor declarații false Ministrului Agriculturii în buletinele de știri

NTV Moldova și Primul în Moldova, sancționate pentru dezinformare și atribuirea unor declarații false Ministrului Agriculturii în buletinele de știri

Membrii Consiliului Audiovizualului (CA) au sancționat cu avertizare publică companiile Exclusiv Media și Telesistem TV, fondatoarele posturilor NTV Moldova și, respectiv, Primul în Moldova, pentru prezentarea unor opinii drept declarații ale ministrului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, Ion Perju, încălcând astfel obligația de a informa publicul corect, imparțial și cu bună-credință. Petițiile, depuse de Centrul pentru Jurnalism Independent în baza sesizărilor recepționate pe platforma T(V)E Priveşte!, au fost examinate în cadrul ședinței din 15 iulie.  În prima petiție, autorul sesizării atrăgea atenția asupra faptului că, pe 18 iunie, în cadrul buletinului de știri în limba română de la ora 18:00, Primul în Moldova a relatat greșit despre prejudiciile din sectorul agriculturii, cauzate de ploi și furtuni, fiind inserate câteva citate ale Ministrului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, care nu i-ar fi…
Read More
TV6, sancționat cu 10.000 de lei pentru un reportaj cu tentă comercială. CA: Vom monitoriza și alți furnizori media

TV6, sancționat cu 10.000 de lei pentru un reportaj cu tentă comercială. CA: Vom monitoriza și alți furnizori media

Membrii Consiliului Audiovizualului (CA) au sancționat cu 10.000 de lei postul TV6 pentru difuzarea, în cadrul buletinului de știri „Время Новостей” („Ora știrilor”), a unui reportaj „cu conținut comercial mascat, ce promovează direct serviciile și imaginea unei persoane juridice ce prestează servicii medicale de laborator”. Sesizarea, depusă de Centrul pentru Jurnalism Independent în baza unei plângeri recepționate pe platforma T(V)E Priveşte!, a fost examinată în cadrul ședinței din 9 iulie. Potrivit membrilor Consiliului, după încheierea scrutinului electoral, mai mulți furnizori de servicii media din Republica Moldova vor fi monitorizați de autoritatea de reglementare în domeniul audiovizualului la capitolul publicității comerciale. Autorul sesizării a invocat faptul că la data de 10 iunie, în cadrul buletinului de știri de la ora 21:00, la rubrica „Business News” a fost difuzat un material prin care…
Read More
24 de posturi TV, vizate în plângerile telespectatorilor. NTV Moldova, Prime și Primul în Moldova, canalele invocate cel mai frecvent în sesizările de pe platforma T(V)E Privește!

24 de posturi TV, vizate în plângerile telespectatorilor. NTV Moldova, Prime și Primul în Moldova, canalele invocate cel mai frecvent în sesizările de pe platforma T(V)E Privește!

Peste 100 de cazuri de încălcare a legislației media audiovizuale au fost semnalate de cetăţenii Republicii Moldova prin intermediul platformei T(V)E Privește! în perioada iulie 2020 – iunie 2021. Sesizările au vizat 24 de furnizori de servicii media audiovizuale care difuzează și/sau transmit conținut TV pe teritoriul țării. NTV Moldova, Accent TV și Primul în Moldova sunt posturile cu cele mai multe plângeri din partea telespectatorilor la capitolul imparțialitate, amestec dintre fapte și opinii, lipsa dreptului la replică. Prime, Orhei TV și TV6 (fosta Televiziune Centrală) dețin „recordul” după numărul de reportaje sociale în care s-a făcut publicitate politică ascunsă anumitor partide. Totodată, RTR Moldova (care retransmite RTR Rosia) și Primul în Moldova, în opinia consumatorilor media, „s-au remarcat” prin accente tendențioase și informații propagandistice.  La sfârșitul lunii iulie 2020,…
Read More