„Secretele puterii” de la Jurnal TV: între „emisiune dedicată doar învinuirilor” și „poziție în dezacord cu politica editorială a postului”

„Secretele puterii” de la Jurnal TV: între „emisiune dedicată doar învinuirilor” și „poziție în dezacord cu politica editorială a postului”

Compania Reforma Art, fondatoarea postului Jurnal TV, respinge învinuirile din sesizarea unui telespectator care, prin intermediul Platformei T(V)E Privește!, a semnalat încălcări ale normelor de etică și deontologie profesională, implicit neasigurarea dreptului la replică persoanelor vizate în cadrul emisiunii „Secretele puterii”, ediția din 30 iunie. Într-un răspuns expediat Centrului pentru Jurnalism Independent, redacția declară că „cele insinuate nu corespund adevărului”, iar autorul sesizării și-ar expune „dezacordul cu politica editorială a postului și cu faptul deconspirării de ilegalități”, urmărind „sancționarea postului și pedepsirea pentru viziunile expuse de invitați și poziția civică a acestora, doar că aceste fapte atentează vădit asupra libertății de exprimare și astfel de acte trebuie să fie combătute vehement de oricare din instituții sau autorități”. Potrivit autorului sesizării, în cadrul emisiunii au fost aduse mai multe învinuiri - …
Read More
Scenele de violență fizică și psihică la postul TV8, raportate cu rea-intenție?

Scenele de violență fizică și psihică la postul TV8, raportate cu rea-intenție?

AO „Media Alternativa", deținătoarea de licență a postului de televiziune TV8, infirmă cele expuse în sesizarea unui telespectator care,  prin intermediul „Platformei T(V)E Privește!”, a semnalat difuzarea a două filme cu încălcarea criteriilor de clasificare a programelor audiovizuale. Într-un răspuns expediat Centrului pentru Jurnalism Independent, redacția declară că, de fapt, pe post au fost puse versiunile televizate, și nu cele cinematografice; respectiv, scenele de violență nu au fost prezente în conținutul televizat. Postul TV8  califică notificarea respectivă drept nefondată și rău-intenționată. Menționăm că, potrivit telespectatorului, la data de 11 iunie și 06 iulie curent, în orele amiezii (intervalul 12:00-14:00), la postul de televiziune TV8  au fost difuzate producții cinematografice ce au inclus secvențe de violență, ce pot avea impact negativ asupra copiilor. Prima sesizare se referă la difuzarea filmului artistic…
Read More
NTV Moldova și Primul în Moldova, sancționate pentru dezinformare și atribuirea unor declarații false Ministrului Agriculturii în buletinele de știri

NTV Moldova și Primul în Moldova, sancționate pentru dezinformare și atribuirea unor declarații false Ministrului Agriculturii în buletinele de știri

Membrii Consiliului Audiovizualului (CA) au sancționat cu avertizare publică companiile Exclusiv Media și Telesistem TV, fondatoarele posturilor NTV Moldova și, respectiv, Primul în Moldova, pentru prezentarea unor opinii drept declarații ale ministrului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, Ion Perju, încălcând astfel obligația de a informa publicul corect, imparțial și cu bună-credință. Petițiile, depuse de Centrul pentru Jurnalism Independent în baza sesizărilor recepționate pe platforma T(V)E Priveşte!, au fost examinate în cadrul ședinței din 15 iulie.  În prima petiție, autorul sesizării atrăgea atenția asupra faptului că, pe 18 iunie, în cadrul buletinului de știri în limba română de la ora 18:00, Primul în Moldova a relatat greșit despre prejudiciile din sectorul agriculturii, cauzate de ploi și furtuni, fiind inserate câteva citate ale Ministrului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, care nu i-ar fi…
Read More
TV6, sancționat cu 10.000 de lei pentru un reportaj cu tentă comercială. CA: Vom monitoriza și alți furnizori media

TV6, sancționat cu 10.000 de lei pentru un reportaj cu tentă comercială. CA: Vom monitoriza și alți furnizori media

Membrii Consiliului Audiovizualului (CA) au sancționat cu 10.000 de lei postul TV6 pentru difuzarea, în cadrul buletinului de știri „Время Новостей” („Ora știrilor”), a unui reportaj „cu conținut comercial mascat, ce promovează direct serviciile și imaginea unei persoane juridice ce prestează servicii medicale de laborator”. Sesizarea, depusă de Centrul pentru Jurnalism Independent în baza unei plângeri recepționate pe platforma T(V)E Priveşte!, a fost examinată în cadrul ședinței din 9 iulie. Potrivit membrilor Consiliului, după încheierea scrutinului electoral, mai mulți furnizori de servicii media din Republica Moldova vor fi monitorizați de autoritatea de reglementare în domeniul audiovizualului la capitolul publicității comerciale. Autorul sesizării a invocat faptul că la data de 10 iunie, în cadrul buletinului de știri de la ora 21:00, la rubrica „Business News” a fost difuzat un material prin care…
Read More
24 de posturi TV, vizate în plângerile telespectatorilor. NTV Moldova, Prime și Primul în Moldova, canalele invocate cel mai frecvent în sesizările de pe platforma T(V)E Privește!

24 de posturi TV, vizate în plângerile telespectatorilor. NTV Moldova, Prime și Primul în Moldova, canalele invocate cel mai frecvent în sesizările de pe platforma T(V)E Privește!

Peste 100 de cazuri de încălcare a legislației media audiovizuale au fost semnalate de cetăţenii Republicii Moldova prin intermediul platformei T(V)E Privește! în perioada iulie 2020 – iunie 2021. Sesizările au vizat 24 de furnizori de servicii media audiovizuale care difuzează și/sau transmit conținut TV pe teritoriul țării. NTV Moldova, Accent TV și Primul în Moldova sunt posturile cu cele mai multe plângeri din partea telespectatorilor la capitolul imparțialitate, amestec dintre fapte și opinii, lipsa dreptului la replică. Prime, Orhei TV și TV6 (fosta Televiziune Centrală) dețin „recordul” după numărul de reportaje sociale în care s-a făcut publicitate politică ascunsă anumitor partide. Totodată, RTR Moldova (care retransmite RTR Rosia) și Primul în Moldova, în opinia consumatorilor media, „s-au remarcat” prin accente tendențioase și informații propagandistice.  La sfârșitul lunii iulie 2020,…
Read More
Telespectator nemulțumit că știrile RTR Moldova sunt subtitrate în limba rusă. Replica postului TV și explicațiile expertului media

Telespectator nemulțumit că știrile RTR Moldova sunt subtitrate în limba rusă. Replica postului TV și explicațiile expertului media

Un telespectator întreba recent, într-o sesizare depusă pe Platforma T(V)E Privește!,  „de ce buletinele de știri de la postul RTR Moldova sunt titrate în limba rusă, dar nu în limba de stat”.  În plângere, consumatorul media a invocat prevederile articolului din Codul serviciilor media audiovizuale potrivit căruia, în scopul protecției persoanelor cu dizabilităţi, furnizorii naționali și regionali de servicii media sunt obligați „să interpreteze în limbajul mimico-gestual sau prin titrare sincron cel puțin un program audiovizual de știri din timpul zilnic de emisie”.    Solicitați de T(V)E Privește! să vină cu o explicație pe marginea sesizării telespectatorului, reprezentanții companiei TV-Comunicații Grup, fondatoarea postului RTR Moldova, au menționat că  articolul la care face referință telespectatorul nu conține o indicație asupra limbii de subtitrare. „Canalul, la discreția sa, titrează buletinul principal de știri…
Read More
Acuzațiile fără replică, declarațiile speculative și propaganda rusească, invocate în două petiții ale CJI, respinse de CA

Acuzațiile fără replică, declarațiile speculative și propaganda rusească, invocate în două petiții ale CJI, respinse de CA

Posturile de televiziune Moldova 1 și NTV Moldova au fost vizate în două petiţii înaintate Consiliului Audiovizualului de către Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în baza plângerilor recepționate prin intermediul platformei T(V)E Privește!. În rezultatul monitorizării CA, ambele petiții au fost respinse pe motiv că nu au fost găsite „indicii și fond probatoriu pentru a admite o anumită derogare și, implicit, sancționare”.    În prima petiție, autorul sesizării atrăgea atenția asupra faptului că în cadrul emisiunii  „Moldova în direct”, difuzată pe 15 aprilie la postul public de televiziune Moldova 1, moderatoarea a manifestat un comportament părtinitor în raport cu președintele Partidului Socialiștilor (PSRM), permițând invitatului să lanseze acuzații și declarații speculative la adresa reprezentanților altor formațiuni politice, fără a asigura prezentarea poziției celor vizați (ex: „De când Maia Sandu e președintă,…
Read More
Avertizare publică de la CA pentru RTR Moldova și Primul în Moldova

Avertizare publică de la CA pentru RTR Moldova și Primul în Moldova

Posturile de televiziune RTR Moldova și Primul în Moldova au fost sancționate de membrii Consiliului Audiovizualului (CA), cu avertizare publică, pentru încălcarea principiului imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție. Sesizările, depuse de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), au fost întocmite în baza plângerilor recepționate pe platforma T(V)E Priveşte! și examinate în cadrul ședinței din 28 aprilie.  În cazul postului RTR Moldova, autorul sesizării invocă faptul că, la 22 februarie, în cadrul buletinului de știri „Vesti Moldova” a fost difuzată o știre cu titlul „Media holdingul oligarhului fugar Plahotniuc continuă să folosească ilegal denumirile și logotipurile unor posturi de televiziune rusești”. În știre se menționează faptul că posturile de televiziune REN Moldova, STS Mega, Familia Domashniy și Canal 5, începând…
Read More
Postul TV8, amendat cu 10.000 de lei pentru marcarea necorespunzătoare a unui film violent, difuzat în orele amiezii

Postul TV8, amendat cu 10.000 de lei pentru marcarea necorespunzătoare a unui film violent, difuzat în orele amiezii

Membrii Consiliului Audiovizualului (CA) au sancționat cu 10.000 de lei Asociația Obștească „Media Alternativa”, fondatoarea postului TV8, pentru difuzarea unei producții cinematografice cu încălcarea prevederilor ce țin de clasificarea programelor audiovizuale în scopul protecției minorilor. Sesizarea, depusă de Centrul pentru Jurnalism Independent în baza unei plângeri recepționate pe platforma T(V)E Priveşte!, a fost examinată în cadrul ședinței din 28 aprilie. Autorul sesizării a invocat faptul că la 31 martie 2021, în intervalul orelor 12:00-15:00, la postul de televiziune TV8 a fost difuzată tragicomedia „Lăcomie”, conținutul căreia includea o serie de secvențe ce pot afecta dezvoltarea fizică, mintală sau morală a minorilor. Filmul a fost difuzat cu semnul de avertizare Acord Parental (AP), ceea ce înseamnă că acest conținut putea fi vizionat de copii în vârstă de până la 12 ani…
Read More
Platforma T(V)E Privește!, sesizată pentru defăimare și conținut denigrator la un post TV din Ucraina

Platforma T(V)E Privește!, sesizată pentru defăimare și conținut denigrator la un post TV din Ucraina

La 4 aprilie, un consumator de servicii media s-a plâns pe platforma T(V)E Privește! că ar fi fost defăimat la postul de televiziune ucrainean „Світ телебачення” (canal național), în cadrul unei emisiuni difuzate acum câțiva ani.  Mai exact, autorul sesizării invocă o ediție a emisiunii „Х-фактор” (X-Factor) în care i s-ar fi adus un prejudiciu moral prin abordare într-un context negativ, făcând trimitere la secvențe publicate pe canalul oficial de YouTube al emisiunii, care datează din anul 2016.  „Defăimare, montaj negativ, informație falsă. Pe alocuri răspunsul real este tăiat și înlocuit cu răspunsul dat la altă întrebare. Se face tentativa de a convinge publicul că sunt un personaj negativ. Totuși, și așa mulți oameni au înțeles că e făcut intenționat, necinstit. Mulți sunt de partea mea”, se spune în sesizare.…
Read More