Reportajele sociale cu publicitate politică ascunsă, sesizate în continuare de telespectatori

Reportajul „Încă un sat a fost scos la lumină”, difuzat în cadrul buletinului informativ „Ora Știrilor” din 16 noiembrie, la postul Orhei TV, constituie subiectul unei noi sesizări recepționate de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) prin intermediul Platformei T(V)E Privește!. În notificarea sa, telespectatorul reclamă prezența distinctă a elementelor de publicitate politică ascunsă a Partidului Politic Șor într-un material informativ care, potrivit prevederilor legale, ar fi trebuit să fie delimitate corespunzător de conținutul jurnalistic.

În reportaj se menționează despre o nouă realizare a Partidului Șor, liderul căruia se adresează locuitorilor satului printr-un video cu îndemnul că „după acțiunile de modernizare întreprinse, important e să ne susținem reciproc”. Declarațiile lui Ilan Șor sunt susținute și de alți membri ai echipei, printre care Marina Tauber, care evidențiază importanța planului de dezvoltare a localităților țării potrivit programului partidului. Din reportaj nu au lipsit nici simbolurile partidului, element distinctiv ce promovează inițiativele formațiunii fără ca materialul să fie delimitat drept publicitate politică. 

Menționăm în context că Orhei TV, TV6 (fosta Televiziune Centrală) și Prime TV sunt posturile cel mai des sesizate de telespectatori pe Platforma T(V)E Privește! după numărul de reportaje sociale în care se face publicitate politică ascunsă Partidului Șor. 

Chiar dacă, în majoritatea cazurilor raportate, Centrul pentru Jurnalism Independent a expediat Consiliului Audiovizualului petiții, acestea au fost respinse de fiecare dată, pe motiv că noțiunea de publicitate politică „nu are o definiție juridică”. Furnizorii de servicii media negau orice asociere a materialelor difuzate cu publicitatea politică ascunsă, iar autoritatea de reglementare se arăta incapabilă să ia atitudine din lipsa prevederilor legale.  

Săptămâna trecută, Legislativul a aprobat în prima lectură un proiect de lege privind publicitatea. Documentul transpune în mare parte textul proiectului elaborat de experții CJI acum trei ani, când, la fel, a fost votat de deputați în prima lectură, dar nu a fost aprobat final.  

Inițiativa actuală reglementează „instituirea și implementarea regimului juridic al mesajelor de interes public, cerințele privind asigurarea transparenței pe piața publicității, autoreglementarea în domeniul publicității și a reclamei politice în perioadele din afara celei electorale etc.”, notează portalul Media Azi.

Aprobarea proiectului de lege privind publicitatea în lectură finală ar determina înlăturarea mai multor carențe legate de reglementarea domeniului publicității și ar ajusta cadrul legal în conformitate cu legislația europeană, afirmă experții. 

Social Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *