Reportajul despre o brutărie din Cahul, difuzat la Jurnal TV, în limitele prevederilor legale cu privire la publicitatea comercială

Recent, într-o sesizare depusă pe Platforma T(V)E Privește!, un telespectator întreba dacă reportajul „Pâine ca la mama acasă, la Cahul”, difuzat în buletinul de știri de la ora 19:00 (cu reluare la 23:00) la postul Jurnal TV pe 20 august, „poate fi considerat cu tentă comercială”.  În notificare, consumatorul media menționa că subiectul a fost realizat la o brutărie locală, fiind „prezentate muncitoarele care coc pâine, colaci, chifle și alte produse de panificație după o rețetă specială, moștenită de la bunicuțe”. În opinia sa, „prin acest subiect au fost promovate produsele unei brutării locale din Cahul și redacția ar fi trebuit să marcheze corespunzător această informație.”

În urma analizei de conținut s-a constatat că materialul difuzat se încadrează în limitele prevederilor legale. Codul serviciilor media audiovizuale definește comunicarea audiovizuală cu conținut comercial mascat drept „reprezentare prin sunete şi/sau imagini a bunurilor, a serviciilor, a denumirii, a mărcii comerciale ori a activităţilor unui producător de bunuri sau furnizor de servicii în cadrul programelor audiovizuale dacă reprezentarea respectivă este destinată unor scopuri publicitare şi poate induce în eroare publicul cu privire la natura acesteia.” 

De menționat că în reportajul difuzat lipsesc o serie din elementele enumerate mai sus. Mai exact, nu se regăsesc informațiile despre marca, logo-ul și ambalajele produselor puse la dispoziția cumpărătorilor. La fel, nu se specifică nici cum se numește brutăria, unde pot fi procurate produsele și care este costul lor. În imagini sunt listate produsele care se coc și se atrage atenția că sunt populare pentru că nu conțin adaosuri și sunt pregătite după o rețetă veche. 

În acest sens, Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști prevede că „nu vom marca drept publicitate şi nu vom considera materiale publicitare articolele în care prezentăm în mod comparativ apariţia pe piaţă a unor produse sau servicii noi. În asemenea cazuri, analizăm avantajele şi dezavantajele pentru consumatorii serviciilor sau produselor similare prestate sau produse de diferite companii”.

Foto: Captură Jurnal TV

Social Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *