TV6, sancționat cu 10.000 de lei pentru un reportaj cu tentă comercială. CA: Vom monitoriza și alți furnizori media

Membrii Consiliului Audiovizualului (CA) au sancționat cu 10.000 de lei postul TV6 pentru difuzarea, în cadrul buletinului de știri „Время Новостей” („Ora știrilor”), a unui reportaj „cu conținut comercial mascat, ce promovează direct serviciile și imaginea unei persoane juridice ce prestează servicii medicale de laborator”. Sesizarea, depusă de Centrul pentru Jurnalism Independent în baza unei plângeri recepționate pe platforma T(V)E Priveşte!, a fost examinată în cadrul ședinței din 9 iulie. Potrivit membrilor Consiliului, după încheierea scrutinului electoral, mai mulți furnizori de servicii media din Republica Moldova vor fi monitorizați de autoritatea de reglementare în domeniul audiovizualului la capitolul publicității comerciale.

Autorul sesizării a invocat faptul că la data de 10 iunie, în cadrul buletinului de știri de la ora 21:00, la rubrica „Business News” a fost difuzat un material prin care au fost promovate direct serviciile medicale de laborator ale unei instituții medicale private din Moldova, specializată în diagnosticul de laborator și oferirea consultațiilor medicale”. Astfel, telespectatorii au fost informați despre „profesionalismul angajaților persoanei juridice ce prestează anumite servicii, avantajele pentru beneficiari, precum și ofertele promoționale (reducerile de 50%) disponibile”.

În scrisoarea sa către CA, reprezentanții Media Resurse SRL, fondatoarea postului TV6, au negat faptul că subiectul respectiv ar fi fost difuzat în calitate de parte integrantă a conținutului editorial „Ora știrilor”, considerând petiția CJI „nemotivată și fără temei pentru aplicarea sancțiunilor”. „Subiectul a fost plasat după știri, după ce prezentatoarea își ia rămas bun. Postul de televiziune nu a dorit să inducă în eroare cu publicitate ascunsă”, se spune în mesajul companiei. 

Totuși, în urma efectuării monitorizării prin prisma celor invocate în petiție, membrii Consiliului au concluzionat că titularul de licență a încălcat prevederile Codului serviciilor media audiovizuale. „Rezultatele monitorizării CA au atestat că subiectul în cauză, prin conținutul și forma de prezentare, reprezintă un reportaj cu tentă comercială, fiind inserat în cadrul programului de știri. După această știre a fost difuzată rubrica Meteo, după care a urmat inserțiunea «Время Новостей», difuzată și la începutul programului, fapt ce a anunțat despre încheierea buletinului de știri”, remarcă specialiștii CA.

Membrii Consiliului au decis să sancționeze postul TV6 cu o amendă de 10.000 de lei. Totodată, în cadrul ședinței CA a fost luată decizia de a monitoriza activitatea mai multor furnizori de servicii media audiovizuale din perspectiva publicității comerciale. 

„Este foarte grav ce s-a întâmplat la TV6, dar acesta nu este singurul furnizor de servicii media audiovizuale care face uz de astfel de tertipuri, sub formă de știri, plasând publicitate comercială mascată. Eu personal am văzut ceva similar și la alte posturi de televiziune. Respectiv, există un fenomen. Respectiv, dacă sancționăm doar acest post, ceilalți, care procedează la fel, rămân nepedepsiți”, a afirmat Corneliu Mihalache, membru CA.

Președinta Consiliului, Ala Ursu-Antoci, a susținut ideea, propunând ca după încheierea scrutinului electoral, furnizorii media naționali și cei care au fost monitorizați de către Consiliul Audiovizualului în cadrul primului raport de monitorizare a comportamentului la capitolul reflectării campaniei electorale la alegerile parlamentare anticipate să fie monitorizați sub aspectul demascării conținutului comercial ascuns al comunicărilor audiovizuale pentru perioada 5-11 iulie curent.

Sursa foto: Captură Privesc.eu

Social Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *