De la atitudine părtinitoare a moderatorilor de talk-show, la publicitate politică. Trei posturi de televiziune sunt vizate în noile petiții expediate CA de către CJI

Posturile de televiziune NTV Moldova, TV6 (fosta Televiziune Centrală) şi Orhei TV sunt vizate în noile petiţii înaintate Consiliului Audiovizualului de către Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în baza plângerilor recepționate prin intermediul platformei T(V)E Privește!. Acestea vor fi examinate de membrii Consiliului pe 12 și 22 ianuarie. 

Prezentarea informației dintr-o singură sursă, neasigurarea echilibrului opiniilor aflate în opoziție, atitudinea părtinitoare a moderatorului în cadrul emisiunilor televizate constituie subiectele celor mai multe plângeri recepționate din partea cetățenilor în luna decembrie a anului trecut. 

Alte încălcări semnalate la sfârșit de an țin bunăoară de difuzarea unor reportaje sociale ce conțin publicitate politică nemarcată corespunzător în cadrul buletinelor de știri ale posturilor de televiziune Orhei TV și TV6 (până nu demult, Televiziunea Centrală). În materialele „Pentru Moldova a dat start sărbătorilor de iarnă în mai multe localități din țară”,Partidul Șor și Platforma Pentru Moldova împodobesc brazi în zeci de localități din țară s-a relatat despre o serie de fapte cu un pronunțat caracter publicitar politic, având drept scop promovarea imaginii formațiunilor vizate. Materialele conțin și o serie de intervenții ale deputaților acestor entități politice (Elena Bacalu și Vladimir Vitiuc din partea Platformei Pentru Moldova; primarul satului Trifănești, Vitalie Boico, afiliat politic Partidului Șor; Vitalie Balinschi, deputat al Partidului Șor; Marina Tauber, vicepreședinta aceluiași partid, precum și liderulul Ilan Șor, prin transmisiune pe Skype). 

În sesizarea telespectatorului se mai menționează că reportajele difuzate la TV6 și Orhei TV – la finalul buletinelor de știri – reprezintă unul și același material, realizat de același autor, cu aceleași citări directe ale protagoniștilor (copii, părinți, deputați), voce și text după cadru, elemente de montaj. 

O abordare similară s-a atestat și în cazul materialului despre amenajarea unui teren de joacă modern pentru copii în satul Bucuria din raionul Cahul, difuzat în ediția de limbă rusă Новости на Центральном Телевидение (Știri la Televiziunea Centrală). 

Cu referire la încălcările semnalate mai sus, Codul deontologic al jurnalistului prevede că „este obligatorie separarea clară a produselor jurnalistice de publicitatea comercială, de subiectele realizate în scop publicitar, de publicitatea politică (electorală). Publicitatea comercială, subiectele realizate în scop publicitar, publicitatea politică (electorală) trebuie marcate distinct și prezentate astfel încât să nu poată fi confundate cu produsele jurnalistice”. Mai mult, „este interzisă informația publicitară mascată, prezentarea informației publicitare fără marcaj sau prezentarea acesteia drept produs jurnalistic”. 

Într-o altă sesizare, ce vizează talk-show-ul din prime-time de la canalul NTV Moldova, se invocă faptul că „jurnalistul s-a pliat opiniilor invitatului, a lansat calificative, a făcut comentarii și ironizări, direcționând pe ce undă anume să se desfășoare discuția”. 

În ceea ce privește rolul moderatorului într-o emisiune tip talk show, membra Consiliului de Presă Ludmila Rusnac menționa într-un articol pentru T(V)E Privește!, că „moderatorul are rolul esențial de a gestiona și a preveni abaterile de diferit gen ce ar putea parveni în procesul de discuții”, acest rol fiind crucial mai ales în cazurile când emisiunea este organizată cu un singur interlocutor, care prezintă un singur punct de vedere. „Într-o emisiune de acest gen, moderatorul ține locul telespectatorului, este «delegatul» care îi reprezintă interesele, îl ajută ca, prin intermediul polemicilor constructive, să-și proiecteze o viziune proprie despre ce se întâmplă”, a amintit Ludmila Rusnac. 

Social Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *